به گزارش رخداد به نقل از خبرخودرو، مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه حرکت به سمت آزادسازی قیمت خودرو میبایست آغاز شود، گفت: قیمت خودرو در بورس به شکل رقابتی تعیین میشود و این موضوع موجب واقعی شدن قیمت خودرو خواهد بود.
سعید مدنی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو با توجه به اینکه خودرو میبایست در نظام عرضه و تقاضا قیمتگذاری شود، در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: عرضه در بورس یکی از شیوههای فروش کالا از جمله خودرو است و میتواند گامی در جهت آزادسازی قیمتها باشد. به دلیل اینکه در بورس برای خودرو به شکل رقابتی تعیین قیمت میشود، این موضوع موجب واقعی شدن قیمت خودرو خواهد بود.
وی یکی از مشکلات همیشگی در نظام قیمتگذاری یا قرعهکشی را وفور تقاضای کاذب ناشی از دو نرخی بودن خودرو اعلام کرد و گفت: به واسطه قیمتهای تکلیفی و در نتیجه وجود مابهالتفاوت فاحش قیمت با بازار، حاشیه سود بالا موجب ترغیب و انگیزه تقاضای سرمایهای برای ثبتنام خودرو میشود.
مدیرعامل اسبق سایپا افزود: زمانی که خودرو در بورس عرضه میشود به دلیل اینکه یک فضای رقابتی بر بازار سرمایه حاکم است، به تبع تقاضای کاذب نه به طور صد در صدی بلکه بخش عمده آن از بین خواهد رفت زیرا قیمت معامله شده در بورس با بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد.
مدنی با بیان اینکه راهکار عرضه در بورس میتواند شروع مناسبی برای آزادسازی قیمت خودرو در بازار باشد، در ادامه تصریح کرد: البته مشروط بر اینکه منافع حاصل از این سود به جیب خودروسازان برود تا بتوانند بر روی پروژههای توسعهای خود کار کنند. واریز مابهالتفاوت قیمت تکلیفی دولت و قیمت فروش در بورس در خزانه اقدام درستی نیست و باید تمام حاشیه سود به خودروسازان اختصاص یابد و در مقابل خودروسازان به منظور انجام برنامههای توسعهای متعهد به ارائه برنامه و اجرا شوند.
وی افزود: در مجموع عرضه خودرو در بورس با هدف کاهش تقاضای کاذب و نزدیک شدن قیمت فروش خودرو به قیمت بازار آزاد بوده و اقدام مناسبی است.
مدیرعامل اسبق سایپا در خصوص کاهش تقاضا به عنوان یکی از تبعات عرضه در بورس بر کاهش تقاضای کاذب تاکید کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه در بورس موجب کاهش تقاضای واقعی نخواهد بود، گفت: این موضوع به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد زیرا ممکن است عرضه نسبت به تقاضا کمتر باشد. این موضوع موجب میشود بخشی از تقاضای واقعی و مصرفکنندگان واقعی نتوانند به خودرو برسند و مجبور میشوند برای عرضه در دورهای دیگر در انتظار بمانند.
مدنی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا مکانیزم بورس برای خریدار مشکلی ایجاد نمیکند، خاطرنشان کرد: بعید میدانم عرضه در بورس مشکلی برای خریداران ایجاد کند، زیرا پس از دریافت کد بورسی، امکان خرید از بورس برای خریداران فراهم میشود. اگر حاشیه سودی که برای خودروساز اتفاق میافتد به خودروساز اختصاص یابد، به نظر من مکانیزم بورس مشکل خاصی ایجاد نمیکند. در مجموع در نهایت میبایست حرکت به سمت آزادسازی قیمتها آغاز شود.